عملیات نقشه برداری با پهپاد دماوند

19 مرداد 1400
0 دیدگاه
عملیات نقشه برداری با پهپاد دماوند عملیات نقشه برداری با پهپاد دماوند

وقتی صحبت از نقشه برداری با پهپاد دماوند است یعنی تصویربرداری به صورت هوایی صورت می گیرد و برای این کار از یک دستگاه پهپاد استفاده می شود به طوری که دوربین روی هواپیمای بدون سرنشین نصب می شود. پروسه نقشه برداری با پهپاد دماوند را با هم بررسی می کنیم.

نقشه برداری با پهپاد دماوند چیست؟

همانطور که در آغاز مقاله توضیح داده شد، نقشه برداری با پهپاد دماوند به معنی تصویربرداری به صورت هوایی است که توسط دستگاه بدون سرنشین صورت می گیرد. در این دستگاه از یک ثابت کننده دوربین استفاده می شود که کمک می کند تا دوربین با محور عمودی به سمت زمین به درستی هماهنگ شود. این روش برای ثبت مدل های سه بعدی و تصاویر قائم سازی شده گزینه مناسبی هستند. در این راستا نقشه های توپوگرافی و نقشه های پارسل شهری نیز پوشش داده می شود.

نقشه برداری با پهپاد دماوند در کمترین زمان و با بهترین کیفیت صورت می گیرد و همینطور این موضوع باعث شده که بسیاری از نقشه برداران زمینی این روش را گزینه بسیار عالی در نظر بگیرند. در این کشور از تکنولوژی یو ای وی برای دسترسی به سایت های دشوار استفاده می شود مثلاً برای دامنه های ناپایدار در دماوند نیز کاربرد دارد. مکان هایی که اگر ارسال نیروی زمینی به آن صورت بگیرد بسیار خطرناک است.

در صورتی که قصد نقشه برداری و بررسی جزییات مربوط به زمین خود در دماوند دارید می توانید از تیم حرفه ای ما بخواهید تا این کار را در سریع ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت برای شما انجام دهند. همه اصول نقشه برداری با تجهیزات کاملاً حرفه ای صورت می گیرد.

نقشه برداری با پهپاد دماوند

برنامه ریزی در نقشه برداری با پهپاد دماوند

اولین گام از نقشه برداری با پهپاد دماوند، برنامه ریزی پرواز است و یک سری پارامترهای مهم در این زمینه بررسی می شود.

اولین موردی که در نقشه برداری با پهپاد دماوند اهمیت دارد، انتخاب و وارد کردن نقشه مرجع است. نیاز است که منطقه مورد نظر به صورت مستطیل یا پلی گون تعیین شود و در نهایت می بایست فاصله نمونه برداری زمینی به صورت GSD ارزیابی شود. یکی از موضوعات مهم در مورد میزان همپوشانی طولی و عرضی تصاویر است که باید به دقت سنجیده شود. پس از این موارد نیاز است که یک سری پارامترهای پروازی مشخص شود. مثلاً ارتفاع پرواز، سرعت پرنده و خطوط پرواز از موضوعات مهمی هستند.

نیاز است که فاصله نقاط تصویربرداری ارزیابی شده باشد. دقت داشته باشید که تعداد خطوط پرواز می بایست به درستی محاسبه شود و همینطور نقطه شروع پرواز و سطح بازنگری برری شود. یک موضوع مهم اینکه استقرار در منطقه امن می بایست برای شروع و فرود نیز وجود داشته باشد. گام اول نقشه برداری با پهپاد دماوند بسیار مهم است و می بایست همه پارامترهای گفته شده کاملاً شفاف سازی شود.

طراحی نقاط کنترل زمینی در نقشه برداری با پهپاد دماوند

در صورتی که موقعیت زمین شما در دماوند به صورتی است که نیاز به دقت بالایی دارد و همه ابعاد باید صحت داشته باشند نیاز است که نقشه برداری با پهپاد دماوند صورت بگیرد چون دوربین های تصویربرداری معمولاً متریک نیستند. روند کار نقشه برداری با پهپاد دماوند به این صورت است که یک سری نقاط روی زمین مشخص می کند که مشهور به نقاط کنترل زمین هستند و به واسطه آن نقاط می توان مختصات دقیقی را اجرا کرد. مکان اینن نقاط پیش از پرواز طراحی می شود و رویکرد پیاده سازی و مختصات دقیق بر اساس آن دسته بندی می شود.

به طور کلی نیاز به GSD تصویر نهایی بوده و سطح تغییرات عوارض زمینی که در محدوده وجود دارد باید بررسی شود. در بخش های صعب العبور نیاز است که مناطق وسیعی برای تسریع کار میدانی سنجیده شود تا دقت لازم اجرا شود به این ترتیب یک سری سنسورهای RTK نصب می شود که سبب می شود نیاز به تعداد بالای نقاط کنترل زمینی نداشته باشیم.

نقشه برداری دماوند

تنظیم عملیات پرواز در نقشه برداری با پهپاد دماوند

زمانی که نوبت به برداشت تصاویر رسید، نیاز است که برنامه پرواز به همراه تنظیمات دوربین صورت بگیرد و شرایط محیطی نیز بازبینی شود یعنی باید میزان و جهت باد و نور سنجیده شود. در این راستا می بایست یک برداشت سیستماتیک حرفه ای برای اخذ تصاویر اتوماتیک صورت می گیرد تا سطح نظارت پیشرفته ای انجام شود و در شرایط اضطراری برنامه پرواز تغییر داشته باشد. سیستم کنترل پرواز دستی در این راستا اهمیت زیادی دارد و در نهایت ایمنی پرواز را حفظ می کند. پرنده با هدایت خلبان پرواز می تواند تصاویر لازم را تخلیه نماید و کیفیت تصویر برداشت شده را مورد بررسی قرار دهد.

پردازش تصویر در نقشه برداری با پهپاد دماوند

زمانی که تصاویر لازم اخذ شد می بایست کنترل کیفیت انجام شود به طوری که تصاویر برای بار دیگر پردازش شوند و سبک تصاویر ارتوموزاییک اهمیت زیادی دارد و در نهایت مدل های سه بعدی تولید می شود. پردازش تصاویر بر اساس یک سری الگوریتم های مخصوص صورت میگیرد و کمک می کند که حجم و رویکرد کار بهبود یابد. یک سری نرم افزارهای قدرتمند وجود دارد که سبب می شود پردازش تصویر رویکرد خاص خود را داشته باشد و تجهیز و تحلیل خروجی به شکل مشخصی دنبال شود. در نهایت گزارش نهایی صورت می گیرد و به کارفرما ارائه می شود.

نقشه برداری با پهپاد

نقشه ثبتی چیست؟

در نقشه برداری با پهپاد دماوند یکی از موضوعات بسیار مهم تهیه نقشه های کاداستر شهری و روستایی است که باید با دقت 1:500 صورت بگیرد و البته که بخش چالشی کار محسوب می شود چون حساسیت زیادی دارد. این پروژه ها دقت و وسواس زیادی می طلبند و نیاز است که تیم حرفه ای بتوانند آن را اجرا کنند. موضوع دیگری که در مورد این نقشه ها دیده می شود اینکه برای روستاهای کوچک یا محیط های محدود بسیار هزینه بر است و شاید بهتر باشد برآورد هزینه پیش از نقشه ثبتی صورت بگیرد.

محاسبه حجم به چه صورتی انجام می شود؟

یک سری مدل های سه بعدی از نقشه برداری هوایی مطرح است که سبب می شود معیار دقیق تری برای حجم عملیات خاکبرداری فراهم شود. البته که بررسی تهیه مقاطع عرضی و تسطیح زمینی بسیار پر اهمیت خواهد بود در این زمینه نیاز است که سطح مبنای خاک دچار تغییرات لازم شود و در نهایت دو پرواز قبل و بعد از عملیات خاکی نیاز است و دو سطح را شامل می شود. محاسبه حجم در نقشه برداری هوایی شاخص گذاری مخصوصی دارد.

نوع خروجی در نقشه برداری با پهپاد دماوند

اعداد و ارقامی که در خروجی نقشه برداری با پهپاد دماوند دیده می شود و نوع ارقام بسیار مهم هستند. فایل های خروجی که از سوی تیم نقشه برداری با پهپاد دماوند به شما ارائه می شود با فرمت های متنوعی بوده و این موضوع سبب می شود که سطح مقایسه و کیفیت قال قبولی در نظر گرفته شود.

نوع خروجی در نقشه برداری با پهپاد دماوند

آیا نقشه برداری با پهپاد دماوند منجر به تولید ارتوفتو واقعی می شود؟

بله! در گذشته این کار فقط توسط تصویربرداری ماهواره ای صورت می گرفت این در حالی است که امروزه نقشه برداری با پهپاد با استفاده از مدل های رقومی می تواند این ساختار را به خوبی اجرا نماید. در این روش تصاویر حالت قائم سازی شده دارند و در نهایت تجهیزات به روزی استفاده می شوند تا دقت بالا در عملیات تصویربرداری صورت بگیرد.

خبر خوب اینکه نقشه برداری با پهپاد سبب تولید مدل های سه بعدی می شود که در نهایت سبب ایجاد مجموعه ای از نقاط رنگی حاصل از ترکیب سه بعدی تصاویر خواهد بود و یک سری مدل های رقومی نیز نمایش داده می شود. فرمت ها در این راستا به صورتی است که در نرم افزارهای مهم اجرا می شود و برای تجزیه بهتر و کنترل دقیقا جزییات تصویر قابل استفاده است. نقشه برداری دماوند با پهپاد سبب می شود تا کیفیت پروژه های عمرانی افزایش یابد و هیچ خطایی رویت نشود.

کلام آخر

نقشه های توپوگرافی بخش مهمی از خروجی نقشه برداری با پهپاد محسوب می شود به طوری که برداشت های هوایی و زمینی با هم ترکیب شده و در نهایت یک سری تصاویر قائم به صورت یکپارچه ایجاد می شود. هرچه برداشت دقیقتر باشد جزییات بهتر نشان داده می شود و در نهایت استانداردهای لازم به طور دقیق اجرا می شود. هر سوالی که در مورد نقشه برداری با پهپاد دماوند دارید با تیم نقشه بردار ما در میان بگذارید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب نمایید. بررسی ها اینطور مشخص کرده است که تصاویر قائم اغلب به صورت یکپارچه نشان داده می شود و این انسجام کمک می کند تا کار با نظم بهتری دنبال شود.

یک موضوع مهم دیگر که باید بررسی شود اینکه ترکیب برداشت های زمینی و هوایی کمک می کند تا میزان خطا به حداقل برسد. سطح اجرایی و منحنی های تراز همگی بر محاسبه اصول نقشه برداری با پهپاد دماوند اهمیت خواهد داشت. شما می توانید اقدام به شرایط مهم نقشه برداری نمایید و بهترین موارد یا مدنظر قرار دهد. در بهترین شرایط نقشه های توپوگرافی به شما کمک می کند که همه جزئیات را بررسی کنید و در این زمینه هم سودآوری بهتری خواهید داشت و هم میزان خطا را به نصف می رساند.