مراحل اجرایی نقشه برداری دماوند

24 تیر 1400
0 دیدگاه
مراحل اجرایی نقشه برداری دماوند

نقشه برداری دماوند و نقشه توپوگرافی نگاره ای کمک می کند تا جزئیات به خوبی نمایش داده شوند و برجستگی های سطح زمین مشخص شود که بخشی از روال کار املاک بوده و نیاز به دقت و تخصص بالایی دارد. توپوگرافی دقیقاً به همین عملیات گفته می شود.

هدف از نقشه برداری دماوند

هدف از نقشه برداری دماوند این است که در ابتدا طول و عرض زمین یا ملک مشخص شود و همینطور ارتفاع نقاط نیز برداشت می شوند. این مدل از برداشت، به صورتی انتخاب می شود که میزان عوارض سطح زمین را بر روی نقشه اجرا کرده و ترسیم به دقت و در بهترین شرایط صورت می گیرد. موقعیت و ارتفاع نقاط نسبت به هم مشخص می شود.

در نقشه برداری دماوند، نقشه UTM اجرا می شود، پس از آن نقشه توپوگرافی به طور کاملاً مشخص و دقیق ارزیابی می شود. سپس نوبت به جانمایی پلاک ثبتی است و باید در این زمینه ساختار مشخصی اجرا شود.

از سوی دیگر مساحت و تفکیک اراضی صورت می گیرد و ستون ها در موقعیت مشخص جانمایی می شوند.

نقشه برداری دماوند کمک می کند تا شناخت بومی منطقه دقیق تر شود و در نهایت خرید ملک و هر نوع معامله در زمینه ملک و املاک مثل خرید زمین دماوند در بستر درستی صورت بگیرد.

نقشه برداری زمین های دماوند

قوانین مهم در نقشه برداری دماوند

اولین چیزی که در نقشه برداری دماوند نیاز است شناخت بومی منطقه است، پس صرفاً اینکه یک شخص نقشه بردار خوبی است نمی تواند منجر به نتیجه خوب شود. پس از اینکه شرایط بومی منطقه به خوبی شناسایی شد می بایست جنس و نوع خاکی که در آن منطقه وجود دارد سنجیده شود. یعنی پستی و بلندی ها و ناهمواری های موجود در منطقه ارزیابی شود.

نیاز است که مقاومت زمین های منطقه دماوند ارزیابی شود و زمین هایی که مقاومت کمتری دارند به نسبت زمین های دیگر جداسازی شوند.

تعیین نوع بافت منطقه ای بسیار مهم است و در نهایت بافت منطقه ای است که روی شرایط منطقه اثر می گذارد.

معمولاً برای امور مربوط به املاک و زمین و همینطور امور اجرایی در سازمان های مختلف ارزیابی می شود و سازمان ثبت اسناد و املاک در این زمینه شرایط خاصی را مدنظر قرار داده اند.

قالب و فرمت بندی هایی که در زمینه نقشه برداری ارزیابی می شود با هم فرق دارند.

نقشه برداری دماوند به صورت UTM

نقشه یو تی ام یک سیستم تصویر است که روی سیستم مختصاتی دو بعدی اجرا می شود و به طور کلی وظیفه آن این است که مکان یک نقطه روی کره زمین مشخص شود. این سیستم وظیفه دارد برای هر نقطه یک مختصات مخصوص و یکتا در نظر بگیرد به طوری که هرگز مختصات مورد نظر تکرار نشود و شباهتی برای آن وجود نداشته باشد. هر نقطه از کره زمین مختصات مخصوص به خود را دارد و در نقشه برداری این ناحیه این گزینه بسیار مهم و ضروری است و باید به طور دقیق رعایت شود. یو تی ام کمک می کند که گوشه های یک ملک با دقت خیلی زیادی مشخص شوند و همه چیز در حد سانتی متر بررسی شود. معمولاً ادارات ثبت، منابع طبیعی و جهاد کشاورزی نقطه یو تی ام را کاملاً معتبر می دانند.

برای اجرای این روش از نقشه برداری دماوند از دوربین های توتال استیشن استفاده می شود و مقیاس اصلی برای نقشه ها نیز به صورت کاملاً کاربردی صورت می گیرد.

نقشه برداری دماوند

 

در بخش دوم نیاز به یک سری دستگاه های جی پی سی است که بتوانند برداشت مستقیمی از ملک داشته باشند و چنین دستگاه هایی کمک می کنند که کنج ملک و نقاط پنهان ملک به خوبی مشخص شوند. وقتی نقشه یو تی ام تهیه شد در واقع موقعت کنونی ملک مشخص شده و تثبیت در راستای پلاک مورد نظر صورت می گیرد. همینطور حدود اربعه و مساحت دقیق ملک سنجیده می شود. در صورتی که اختلافات ملکی زیاد باشد، نقشه برداری دماوند کمک می کند که این اختلافات کاهش یابند و در نهایت تطبیق ملک آسانتر صورت می گیرد.

نقشه‌برداری به صورت پلاک ثبتی

جانمایی پلاک ثبتی یعنی بررسی صورت بگیرد که پلاک ثبت شده روی سند مربوط به همان قطعه ای است که از سوی متقاضی مشخص شده است. برای این کار می بایست از کارشناسان رسمی دادگستری کمک گرفت که در امور ثبتی فعالیت می کنند. به طور کلی اخذ سند تک برگی از مدارک مهمی است که باید پیش از نقشه برداری دماوند اخذ شود.

بگذارید از اهمیت نقشه برداری دماوند به شکل دیگری صحبت کنیم. فرض کنید شما سند یک ملک قدیمی دارید و نمی دانید که محل دقیق ملک شما کجاست در این صورت کارشناسان رسمی دادگستری بررسی های لازم را روی مدارک موجود شما انجام می دهند و پلاک های ثبتی که در اطراف ملک شما هستند، بررسی می کنند و در نهایت نقشه یو تی ام برای شما ارسال می شود و محل ملک مشخص می شود. زمانی که نقشه برداری دماوند صورت بگیرد دستگاه های جی پی اس به خوبی می تواند موقعیت دقیق ملک را مشخص کنند و در این زمینه ساختار قابل قبولی دیده می شود.

مثال دیگر در خصوص ملکی است که وراث زیادی دارد و موقعیت دقیق ملک برای وراث اهمیت دارد در این صورت موقعیت ملک از نظر شرایط اجرایی بررسی می شود دقت کنید که هر ملک بر اساس مختصات خود سنجیده می شود و نمی توان یک مختصات به املاک مختلفی نسبت داد.

نقشه برداری دماوند مربوط به روستاها هم می شود؟

بله! عکس برداری به صورت هوایی یکی از روش هایی است که برای روستاهای اطراف دماوند نیز اجرا می شود و کمک می کند تا نقشه برداری دماوند به خوبی صورت بگیرد. شما می توانید زمین های کشاورزی و باغ ها، مسیر و راه های بین شهری، و همینطور مناطق دشتی و یا بیابانی را توسط عکسبرداری هوایی به ثبت برسانید و مختصات آن را مشخص کنید تا پروسه نقشه برداری دماوند و روستاهای اطراف به خوبی صورت بگیرد. تصاویر ماهواره ای کمک می کنند که اجرای تصاویر در موقعیت درستی صورت بگیرد و همه چیز در این زمینه سنجیده شده است.

قوانین نقشه برداری دماوند

قوانین مربوط به نقشه‌برداری

زمانی که نقشه برداری دماوند به دقت صورت گرفت و همه موارد رعایت شد برای اینکه نقشه مورد نظر به سازمان های دولتی ارائه شوند نیاز به مهر یک الی دو کارشناس رسمی دادگستری است تا موقعیت نقشه بررسی شود و اعتبار آن مشخص شود.

نقشه برداری دماوند را به ما بسپارید!

در این مقاله مشخص شد که نقشه برداری این ناحیه کار ساده ای نیست و فرد یا گروهی باید آن را انجام دهد که مشخصات بومی منطقه را به خوبی بشناسند در این راستا تیم نقشه برداری ما به دقت شرایط را بررسی می کنند و دقت زیادی در این زمینه دارند که کمک می کند موقعیت دماوند سنجیده شود. به طور کلی نقشه برداری دماوند بر اساس ساختاری که نقشه مشخص می شود سنجیده می شود برخی از زمین ها نیاز به نقشه برداری دقیق تر دارند و برخی از زمین ها موقعیت پرت و یا غیر قابل اجرا را شامل می شوند.

هرچه دقت اجرا بیشتر باشد و مختصات اولیه بهتر طراحی و مشخص شود، کار در موقعیت اجرایی بهتری دنبال می شود و در نهایت روی سبک نهایی کار تاثیر می گذارد. برای نقشه برداری دماوند از افراد کاربلد استفاده کنید تا شرایط را برای شما به دقت دنبال کنند و هر خطایی به حداقل برسد.

نقشه برداری