تعیین مختصات با نقشه utm دماوند

26 تیر 1400
0 دیدگاه
تعیین مختصات با نقشه utm دماوند

نقشه utm دماوند به نوعی نقشه تصویری گفته می شود که روی سیستم مختصاتی دو بعدی اجرا می شود. این نقشه برای مشخص کردن مکان یک نقطه روی زمین اجرا می شود و مختصات مربوط به نقطه مورد نظر به صورت کاملاً دقیق و اصولی اجرا می شود.

نقشه utm دماوند در یک نگاه

نقشه utm دماوند به کمک سیستم مختصات جهانی صورت می گیرد به طوری که این روش به نسبت روش های قدیمی، از حساسیت بالاتری برخوردار هستند.

از نقشه utm دماوند استفاده می شود تا تعیین حدود یک ملک به درستی صورت بگیرد. طراحی این نقشه به صورتی است که همه خصوصیات یک ملک در آن ثبت می شود و کمک می کند که از بروز خطا در ثبت یک ملک جلوگیری شود. نقشه utm دماوند کمک می کند که میزان دعواهای ملکی کاهش پیدا نماید.

نقشه utm دماوند

مراحل تهیه نقشه utm دماوند

برای نقشه utm دماوند یک سری مراحل مطرح شده که باید به دقت و بر اساس اولویت مشخصی طی شود:

1- روش اول

سازمان نقشه برداری فایل های 12000 را ارائه می کند که کمک می کند نقشه utm دماوند با دقت بیشتری صورت بگیرد در این زمینه در ابتدا ابعاد و مساحت ملک مشخص می شود و دقت تشخیص ابعاد بسیار زیاد است. در گام بعدی نوبت به استفاده از جی پی اس دستی است به طوری که یک نقطه از وسط ملک را مشخص می کند. در گام سوم مختصات نقطه مورد نظر در فایل ثبت می شود. در نهایت باید موقعیت به دست آمده جانمایی شود و گوشه های ملک نیز در جدول اعمال شود.

2- روش دوم

روش دوم برای نقشه utm دماوند که به نسبت روش قبل سریع تر و دقیق تر است، استفاده از دستگاه های جی پی اس دو فرکانسه است. این دستگاه ها بسیار پیشرفته هستند و اطلاعات زمین را به ثبت میرسانند. پس از اینکه اطلاعات زمین به ثبت رسید، به صورت خودکار نقشه یو تی ام در نرم افزار اتوکد پیاده سازی می شود. بنابراین کسی که وظیفه تهیه نقشه utm دماوند را برعهده دارد باید به کار نقشه کشی تسلط کافی داشته باشد و همینطور موقعیت اجرایی برای نقش ها را بررسی کند.

نحوه جانمایی در نقشه utm دماوند

در بخش قبل در مورد جانمایی در نقشه utm دماوند و اهمیت آن صحبت شد به طوری که یکی از اصلی ترین گام های ترسیم نقشه utm دماوند، جانمایی مورد نظر است. دقت کنید که جانمایی به معنی تعیین محدوده ملک مورد نظر است و روش های دقیقی در این راستا مطرح می شود که باید ارزیابی شود.

جانمایی پلاک ثبتی: یکی از روش های موجود برای تعیین محدوده دقیق املاک، جانمایی پلاک ثبتی است. این روش جانمایی به نسبت سایر روش ها قدیمی تر است و برای نقشه های قدیمی که دارای اطلاعاتی مانند پلاک هستند استفاده می شود. در این روش باید مراقب بوده که نقشه قدیمی جعلی نباشد.

جانمایی از روی عکس هوایی: روش دوم در نقشه utm دماوند استفاده از عکس های هوایی است. این روش دقت بیشتری به نسبت مدل قبل دارد اما گاه نبود سند ملک و یا غیر قابل تشخیص بودن آن وجود باعث میشود که کار کمی پیچیده تر دنبال شود.

اصطلاحات رایج در نقشه utm دماوند

یکی از اصطلاحاتی که در نقشه برداری از زمین یا ملک دیده می شود برداشت توپوگرافی است و فاصله نقاط برداشت است. فاصله برداشت بر اساس رابطه 2 سانتی متری در مقایسه نقشه ارزیابی می شود به طوری که اگر مقیاس به صورت 1:1000 باشد، فواصل برداشت برای هر 20 متر در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر نیاز است که تغییرات ارتفاع نیز سنجیده شود.

در بحث توپوگرافی علاوه برای فاصله نقاط برداشتی، می بایست در مورد نوع منطقه نیز بررسی صورت بگیرد. فواصل نقاط برداشتی دشت، به نسبت تپه و کوهستان فرق می کند و هرچه مناطق حالت کوهستانی تر داشته باشد فاصله نقاط برداشتی نیز کمتر می شود. نقاط برداشتی بر اساس خطوط منحنی به هم وصل می شوند و در نهایت به این خطوط میزان گفته می شود.

اصطلاح دیگر منحنی میزان است که به نوعی خصوص فرضی کرده می شود که شامل همه نقاط مربوط به یک ارتفاع است. در نقشه توپوگرافی از تعدادی خطوط ساده استفاده می کنند که گاه به صورت پیچ در پیچ هستند و گاه نیز وضعیت صاف دارند. این خصوص نوعی حد فاصل محسوب می شوند و مکان هایی را روی نقشه نشان می دهند که به نسبت یک نقطه دارای ارتفاع ثابتی هستند.

رنگ ها در نقشه توپوگرافی چه معنی دارند؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید رنگ ها در نقشه utm دماوند چه مفهومی دارند. مثلاً آبی برای ب استفاده می شود و سیاه مخصوص مکان هایی است که به دست انسان ساخته شده اند مثل خانه ها، مدارس و کلیسا ها. از رنگ قهوه ای برای خطوط میزان استفاده می شود و رنگ قرمز نیز نشان از نواحی شهری و جاده های مهم و خصوص تقسیم زمین های عمومی است.

نقشه utm دماوند برای نمایش جزییات عوارض و برجستگی های زمین بهترین گزینه است به طوری که طول و عرض و ارتفاع نقاط را مشخص می کند و همه موارد روی نقشه ترسیم و نمایش داده می شود.

دلیل اهمیت نقشه utm دماوند

با نقشه یو تی ام دماوند می توان مشخصات ثبتی ملک را با وضعیت مکان تطبیق داد در این صورت شرایط قابل قبولی اجرا می شود. زمانی که مختصات یکپارچه باشد، چیزی به عنوان اختلافات ملکی وجود نخواهد داشت و در نهایت ملک جانمایی درستی می شود. تطبیق ملک و جانمایی به طور کلی موضوع پیچیده است که خوشبختانه نقشه یو تی ام توانسته این ساختار را بهبود دهد و در این زمینه رشد خوبی احساس می شود.

با نقشه یو تی ام دماوند می توانید پلاک ملک مورد نظر را در موقعیت خود به ثبت برسانید. دقت کنید که نقشه یو تی اپ باعث می شود که موقعیت اضافی وارد پلاک نشود.

این نقشه ها کمک می کنند که مساحت مورد نیاز در وضعیت سانتیمتر مربع گزارش شوند.

مشکلاتی مانند عدم تعارض و تجاوز پلاک ملک با سایر پلاک توسط نقشه utm دماوند برطرف می شود. سامانه ثبت الکترونیکی برای پذیرش درخواست سند مالکیت اجازه می دهد که نقشه یو تی ام به صورت دقیق اجرا و مورد بررسی قرار بگیرد.

نقشه utm

موارد استفاده از نقشه utm دماوند

از نقشه یو تی ام برای املاک تفکیکی نیز می توان استفاده کرد به طوری که هر قطعه ای که تنظیم می شود اگر به قطعات کوچکتر تقسیم شود نقشه و کد مخصوص همان قطعه کوچکتر برای آن صادر می شود. این نقشه برای درختان ملک برای شهرداری نیز اجرا می شود و برای ساز و ساخت ارزش بالایی خواهد داشت.

نقشه یو تی ام ملک در محدوده ثبتی ارزیابی می شود به طوری که برای ملکی که در طرح خیابان شهرداری قرار دارد اما موقعیت نامعلومی دارد استفاده می شود. این نقشه مخصوص مشخص کردن تحدید حدود ثبتی است و سبب می شود که محدوده شرقی و غربی یک ملک ارزیابی شود. این نقشه کمک می کند که موقعیت ارتفاع شهری برای ملک مشخص شوند.

برای جواز ساخت شهرداری گاز نیاز به نقشه یو تی ام است به خصوص روستاهای اطراف دماوند که می بایست از نظر استاندارد ساخت وضعیت درستی داشته باشند. این نقشه کمک می کند که موقعیت اجرایی در شرایط درستی قرار بگیرد و قابل قبول اجرا شود.