لزوم جانمایی پلاک ثبتی دماوند

26 تیر 1400
0 دیدگاه
لزوم جانمایی پلاک ثبتی دماوند

جانمایی پلاک ثبتی دماوند یعنی مکان دقیق ملک بر اساس اسناد موجود مشخص شود. اسناد می تواند شامل سند رسمی، بنچاق و یا سایر مدارک باشد که می بایست با نقشه های ثبتی تطبیق داده شود.

چه زمانی نیاز به جانمایی پلاک ثبتی دماوند است؟

به زبانی ساده، زمانی نیاز به جانمایی پلاک ثبتی دماوند است که اطلاعات دقیقی از ملک وجود ندارد. مثلاً شما قطعه زمین یا ملکی در یکی از روستاهای قدیمی دماوند دارید و این سند به قدری قدیمی است که موقعیت ملک را مشخص نمی کند. بافت شهرها رفته رفته تغییر می کند و این تغییر گاه به قدری زیاد می شود که محدوده دقیق یک ملک قابل شناسایی نیست. در مورد دماوند و بافت روستایی اطراف آن اینطور که بررسی ها نشان می دهد، یک سری نقشه های ثبتی منطقه ای وجود دارد که کمک می کند به واسطه روش های تخصصی و جانمایی پلاک ثبتی دماوند بتوانید موقعیت ملک خود را مشخص کنید و محدوده دقیق آن را پیدا کنید.

جانمایی پلاک ثبتی

 مدارک لازم جانمایی پلاک ثبتی دماوند

حال سوال اینجاست که برای جانمایی پلاک ثبتی دماوند نیاز به چه مدارکی است؟ پاسخ این سوال بستگی به وضعیت ملک و مدارک شما دارد.

شرایط اول به این صورت است، شخص موقعیت دقیق ملک خود را می داند اما مدارک آن را گم کرده است و یا به هر دلیلی دسترسی مستقیم به مدارک آن ندارد، در این راستا در ابتدا باید ثابت کند که مالکیت ملک به چه صورت است و پس از آن از جانمایی پلاک ثبتی استفاده می شود و نقشه یو تی ام ملک سنجیده می شود تا مکان دقیق آن اثبات شود.

در صورتی که نمی دانید موقعیت ملک شما کجا قرار دارد در این صورت باید سند، بنچاق، قولنامه و یا هر مدرک دیگری که ثابت کند مالکیت ملک برای شما است را نیاز دارید. دقت کنید که در زمان جانمایی پلاک ثبتی می بایست یکی از این مدارک به کارشناس نقشه برداری ارائه شود. کارشناس بر اساس مدارکی که در اختیار وی قرار می دهید اقدام به جانمایی پلاک ثبتی می کند.

در مورد دماوند و روستاهای اطراف آن معمولاً یک سری شرایط مدنظر است که باید سنجیده شود. مثلاً ارائه سند مالکیت یا سند مادر بهترین گزینه برای جانمایی پلاک ثبتی دماوند است چون موقعیت دقیق ملک را مشخص می کند و از سوی سازمان های زیر ربط نیز قابل قبول است.

آیا جانمایی پلاک ثبتی دماوند نیاز به تایید دارد؟

بله معمولاً نیاز به تایید از سوی کارشناس دادگستری برای جانمایی پلاک ثبتی دماوند است. دقت کنید که یک کارشناس می تواند قوانین را به دقت بررسی کنید و در صورتی که پلاک ثبتی شما دچار مشکل باشد، مشکل را برطرف سازد. این موضوع بسیار پر اهمیت است و باید به طور دقیق سنجیده شود. در مورد قانون ثبتی در ایران نیاز است که پروسه اداری به طور دقیق طی شود.

جانمایی پلاک ثبتی منطقه دماوند

کارشناس دادگستری امور ثبتی بهتر است یا نقشه بردار ؟

بهتر بودن کارشناس دادگستری امور ثبتی یا نقشه بردار در جانمایی بستگی به اداره ثبت اسناد و املاک مربوط به ملک شما دارد. همه چیز به میزان اطلاعاتی که از ملک شما وجود دارد، بستگی دار. در صورتی که اطلاعات ثبتی کافی داشته باشید، مثلاً سند رسمی منگوله دار، نیاز به کارشناس دادگستری امور ثبتی ندارید و تایید کارشناس دادگستری نقشه برداری کفایت می کند.

جانمایی پلاک ثبتی دماوند برای زمین های مشاعی

موضوع دیگری که در خصوص جانمایی پلاک ثبتی دماوند وجود دارد، زمین های مشاعی است. برای دریافت سند شش دانگ املاکی که دارای سند مشاعی هستند نیاز به اطلاعات دقیق ملک است معمولاً شرایط به این صورت است که در صنعت های مشاعی مکان دقیق ملک مشخص نشده است و تنها اشاره ای به متراژ سند مادر می شود و مشخص می شود که مثلاً شما مالک آن هستید. در این زمینه باید بررسی کنید که سندهای شش دانگ بر چه اساسی به صورت شش دانگ ارزیابی می شوند. تکمیل اطلاعات مربوط به سند شش دانگ برای سندهای مشاعی ارزیابی می شود و جای دقیق ملک مربوط در پلاک های اصلی ملک نیز مشخص می گردد.

مراحل تشخیص موقعیت ملک

به طور کلی وقتی به لیست سند مالکیت دقت می کنیم، دو دسته کلی برای آن وجود دارد. دسته اول مربوط به محدوده شهرها بوده و دسته دوم مربوط به خارج از محدوده شهری است.

پیش از هر چیزی باید این را بدانیم که تقسیمات شهرسازی بر چه اساسی است و موقعیت شهر و روستا باید از هم جداسازی شده باشد و طراح های موضوعی و موضعی می بایست مشخص شود. دو قسمت مطرح می شود که در قسمت اول محدوده شهر تعریف می شود که شامل طرح های عمرانی است و همینطور وظایف قانونی نیز کنترل می شود. قسمت دوم محدوده روستا است که بر اساس مصوبات لازم ارزیابی می شود.

نقشه برداری تفکیکی چیست؟

چه خوب است اطلاعاتمان در زمینه نقشه برداری تفکیکی افزایش دهیم. به طور کلی نقشه برداری تفکیکی به دو دسته تقسیم می شود. فرض کنید که شما زمینی به متراژ 6 هزار متر مربع دارید و حال قصد دارید که آن را به قطعات کوچکتری تقسیم کنید. برای عملیات نقشه برداری نیاز است که برداشت محیط زمین به واسطه دوربین های توتال استیشن صورت بگیرد و برای گام دوم می بایست تقسیم بندی زمین به شکل دلخواه باشد و قطعات و معابر در موقعیت درستی قرار بگیرند. گام ان مربوط به پیاده سازی نقاط مورد نظر است.

در دسته دوم تقسیم بندی آپارتمان مورد نیاز است که در این روش می بایست مساحت قسمت های مشاعی اعم از راه پله و انباری و … مشخص شود.

جانمایی پلاک ثبتی دماوند

نقشه برداری تجمیعی چیست؟

نقشه برداری تجمیعی به این معنی است که چندین ملک با هم نقشه برداری می شوند و در مواردی که سازنده چندین ملک قدیمی دارد و متراژ هر یک کم و در حدود 100 متر است می بایست برای نقشه برداری تجمیعی اقدام نماید. روش کار به این صورت است که می بایست همه ملک های مورد نظر برداشت شود و در نهایت مساحت کل ملک مشخص شود. در گام بعدی می بایست درخواست برای تجمع اسنا صورت می گیرد و در نهایت اسناد ملک ها توسط اداره ثبت باطل می شود و یک سند به متراژ کل ملک صادر خواهد شد. دقت در انجام این موارد بخش مهمی از جانمایی پلاک ثبتی دماوند محسوب می شود. معمولاً نقشه برداری تجمیعی بر روی زمین های اطراف دماوند صورت می گیرد.

نیاز به سند و قولنامه های همسایگی ملک

علاوه بر سند مادر می بایست وضعیت معاملات و همینطور وضعیت املاک همسایگی ملک اصلی مشخص شود. با این کار مکان دقیق ملک بررسی می شود و در نهایت جلوی تنش های احتمالی کشیده می شود و از دیگر مشکل تعارض به ملک خودی صورت نمی گیرد.

کلام آخر

جانمایی پلاک ثبتی دماوند و روستاهای اطراف آن بسیار مهم است و چه خوب است در این زمینه کوتاهی صورت نگیرد. هرچه گام های اولیه در خصوص موقعیت ملک در زمان خرید محکم تر برداشته شود شرایط ملک به صورت اصولی تر دنبال می شود. دقت کنید که موقعیت ملک بر اساس سطح مشخصی که دارد دنبال می شود یعنی اگر ملک از نظر قیمت گذاری دچار مشکل شود، ایجاد موقعیت دقیق ملک کمک می کند تا هر نوع اشتباه به حداقل برسد و همه چی تحت کنترل باشد. کار را به کاردان بسپارید.